Vereniging
van
Schooldecanen en
Loopbaanbegeleiders
12/11 Derde cursus voor startende decanen havo/vwo gaat door

Vanwege de grote belangstelling voor de eerste twee cursussen (beide overboekt) start er bij voldoende belangstelling een derde cursus voor startende decanen. De data voor deze cursus zijn donderdag 10 december, donderdag 28 januari en donderdag 18 februari.

 

Als startende decaan komt er enorm veel op je af én komen de vragen. Wat zijn mijn taken? Hoe word ik wijs uit al die opleidingsmogelijkheden en wat moet ik daarvan eigenlijk weten? Hoe ziet het LOB-programma op mijn school er uit? Wat is daarin mijn rol en wat doen anderen? Hoe besteed ik de uren die ik voor het decanaat beschikbaar heb? Wat zijn goede informatiebronnen om te gebruiken? En zo zijn er nog heel wat andere vragen te bedenken. Vragen die (ogenschijnlijk) direct om een antwoord vragen.

In de loop van de jaren heeft de aandacht van de vereniging zich geconcentreerd op havo, vwo, hbo en wo. De samenstelling van het ledenbestand is daarvan een behoorlijke afspiegeling. Daarom is ervoor gekozen om ook de cursus voor startende decanen te richten op havo/vwo-decanen.

In deze basiscursus voor startende decanen havo/vwo staat de praktijk uiteraard centraal. Je wordt tijdens de eerste twee cursusdagen wegwijs gemaakt in het decanenwerk. Samen met nieuwe collega’s die veelal dezelfde vragen hebben en ook behoefte hebben aan het uitwisselen van de eerste ervaringen. Je bouwt dus meteen aan het netwerk dat voor decanen zo belangrijk is.

Onderwerpen tijdens de eerste twee cursusdagen:

* De taken van de decaan en de taakverdeling binnen de school. Hoeveelste lijns ben je en wat betekent dat voor jouw taken?

* Het werken met informatie en informatiebronnen waaronder webpagina’s en internetbronnen. Wat gebruik je en waarvoor gebruik je ze?

* Kiezen is een proces. Hoe begeleid je leerlingen bij hun keuzeproces? Hoe organiseer je dat op school? Wat doe je zelf en wat doen anderen?

* De wereld van het hbo en wo.

* Het werken met een methode en het gebruik van testen. Wat beoog je daarmee? Welke resultaten boek je ermee en welke begeleiding is erbij nodig?

De derde cursusdag wordt gebruikt om op basis van de ervaringen in de decanaatspraktijk verdere informatie op te doen. Deze dag wordt ingevuld aan de hand van de vragen van de deelnemers.

De cursus wordt gegeven door Annemiek Jonker, een deskundige op vakinhoud en het geven van trainingen. Annemiek verzorgde 15 jaar lang trainingen voor decanen en mentoren aan de Universiteit Utrecht. Ze is zelf twee jaar parttime decaan geweest en heeft veel kennis van keuzevraagstukken door haar werkervaring als voorlichtster, aansluitingscoördinator en keuzebegeleider bij Centrum Studiekeuze.

Cursusinformatie:
voor wie                        decanen havo en vwo

data                               Cursus 3: de donderdagen 10 december 2015, 28 januari en 18 februari 2016 

tijd                                  10.00 – 16.00 uur

locatie                           Cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht

deelnemerskosten    € 650 voor drie cursusdagen en inclusief alle cursusmateriaal, een reader met

                                       literatuuropgave, koffie/thee en  lunchbuffet. Niet-leden betalen € 700.

aanmelden                  via het aanmeldingsformulier cursus 3                                  

plaatsing                      in volgorde van aanmelding.

 

 
Training Mentoren managen

Als decaan ben je de spin in het web van de keuzebegeleiding van je leerlingen. Voor de meeste decanen is het echter onmogelijk alle leerlingen de benodigde persoonlijke aandacht te geven. Om alle leerlingen te bereiken schakelt de decaan de mentoren in. Als intermediair en als motivator die leerlingen stimuleert zich bezig te houden met hun toekomst in en na school. Niet alle mentoren zijn vanuit zichzelf gemotiveerd en voldoende toegerust om deze taak op zich te nemen. En zo wordt de decaan ineens projectleider van een project met medewerkers. Dat betekent leidinggevende werkzaamheden waarop niet iedere decaan is voorbereid. Formeel heeft de decaan geen leidinggevende positie, maar wel is de decaan verantwoordelijk voor de tweedelijns uitvoering van de LOB-activiteiten op school.

In de training Mentoren managen staat de vraag centraal: Hoe zorg ik er als decaan voor dat mentoren hun begeleidende taak in de keuzebegeleiding oppakken en wij samen verantwoordelijkheid kunnen dragen voor deze taak en de beoogde resultaten? Hoe spreek ik mentoren aan wanneer deze de LOB-taak niet oppakken? Hoe zorg ik voor een klimaat waarin mentoren zich (kunnen) ontwikkelen tot de LOB-begeleider die de leerling nodig heeft? Hoe werk ik hierin samen met de schoolleiding?

De schoolleiding is de opdrachtgever van de decaan en laat de verantwoordelijkheid voor ”het project LOB” graag aan de decaan. Vaak is dat prettig, omdat dit veel ruimte voor eigen invulling biedt. Soms is dat lastig, want betrokkenheid van de schoolleiding is een belangrijke voorwaarde om een goede LOB, gedragen door alle betrokkenen (leerlingen, ouders, mentoren, vakdocenten, vervolgonderwijs, beroepenveld), tot stand te brengen.

In de training ga je uit van je eigen interne schoolsituatie, breng je in kaart wat je als decaan van wie verwacht en hoe je de communicatie met de schoolleiding, mentoren, leerlingen en vakdocenten vormgeeft. Je werkt aan een meerjarenplan waarin mentoren zich kunnen ontwikkelen tot de LOB-begeleider die jij voor ogen hebt. Je kijkt als decaan naar de rol die je zelf hebt in het bereiken van optimale LOB-resultaten. Verder maak je kennis met diverse managementprincipes die van toepassing zijn op de rol die je als decaan ten aanzien van collega’s hebt.

Cursusinformatie:
data                                  de donderdagen 7 januari, 4 februari en 24 maart 2016

tijd                                     10.00 – 16.00 uur

locatie                               Cursus- en vergadercentrum Domstad in Utrecht

deelnemerskosten        € 650 voor drie trainingsdagen en inclusief alle cursusmateriaal, koffie/thee en lunchbuffet. Niet-                                            leden betalen € 700.

aanmelden                      via het aanmeldingsformulier

plaatsing                          in volgorde van aanmelding.

 
Training ‘Een ACT toolkit voor LOB’

Albert de Folter en Tom Luken namen het initiatief om een vernieuwende aanpak te ontwikkelen ter verrijking van het bestaande LOB landschap in de bovenbouw van havo-vwo en het begin van het hoger onderwijs. Concreet resultaat is een toolkit met 25 instrumenten die op verschillende manieren zijn in te zetten om het studiekeuzeproces van leerlingen en studenten te ondersteunen.

In de training komen achtergronden van de toolkit en het effectief hanteren van de tools aan bod.

 

Doelen van de toolkit
De toolkit beoogt een verantwoorde, praktische, innovatieve en effectieve aanvulling te bieden op al bestaande instrumenten en methoden voor LOB. 

Doelen van de tools zijn:

  • vermindering van keuzestress
  • een meer gerichte en daardoor effectievere aanpak van de keuzesituatie en -problemen
  • studiekeuzen waarmee leerlingen meer commitment ervaren en die daardoor motiverender en stabieler zijn
  • het leren maken van loopbaankeuzen
  • psychologische flexibiliteit

 

Doelgroep
De tools en de training zijn met name bedoeld voor decanen en andere keuzebegeleider van leerlingen/studenten uit de bovenbouw havo/vwo en het begin van het hoger onderwijs.

Inhoud
De training omvat drie dagdelen en bevat de volgende onderwerpen:

  • inhoud van en oefenen met de 6 kernprocessen binnen ACT (Acceptance and Commitment
    Therapy): Mindfulness - Acceptatie - Defusie - Zelf als context - Waarden - Toegewijde actie
  • achtergrond en toepassingen van de test om keuzeproblemen in beeld te brengen (aangepaste versie van de CDDQ)
  • selecteren, hanteren en oefenen van/met de tools en het samenstellen van trajecten
  • ACT en zelfconcept psychologie
  • ACT en reflecteren /ACT en het brein
  • selecteren, hanteren en oefenen van/met de tools


Materiaal

  • Werkmateriaal uit te reiken tijdens de dagdelen
  • Aanvullend digitaal college tussen de dagdelen
  • Het boek ’Een ACT toolkit voor loopbaanoriëntatie en – begeleiding’ van beide  trainers.

Wanneer, waar en kosten

  • 7 april, 21 april en 12 mei van 13.30 uur tot 16.30
  • Cursus- en Vergadercentrum Domstad in Utrecht
  • € 395 per deelnemer, inclusief btw, koffie/thee/fris en materialen en exclusief de kosten voor het aan te schaffen boek. 
  • Leden van de VvSL krijgen € 50 korting. Voor hen bedragen de kosten € 345. Wanneer door een decanenkring of school zelf voor accommodatie gezorgd wordt, zijn de kosten € 295 per persoon.

 

Trainers en aanmelding
De training wordt verzorgd door Albert de Folter en/of Tom Luken. Voor aanmelding en contactgegevens klik hier.